الکامپ 26| معرفی شفاف خدمات ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان دیجیتال به جامعه هدف
طاها ذیقیمت مسول کارگروه ترویج ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان دیجیتال معاونت علمی، در غرفه این ستاد در سالن ۸و۹ نمایشگاه بین المللی تهران، گفت: هدف اصلی حضور این ستاد در نمایشگاه الکامپ معرفی خدمات ستاد به زیست بوم اقتصاد دیجیتال به صورت شفاف به جامعه مخاطب است.
وی بیان کرد: توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال هدف اصلی تشکیل این ستاد در معاونت علمی ریاست جمهوری است. این زیست بوم از یک سری اجزا تشکیل شده است، «استارتاپ ها و ایده های این حوزه» « شتابدهنده ها و حامیان این ایدهها»، «دانشگاهها و اماکن آکادمیک این حوزه به عنوان پشتیبان علمی و فنی زیست بوم اقتصاد دیجیتال» و «بازار این حوزه» اجزای آن را تشکیل می دهند.
ذیقیمت ادامه داد: ما در این ستاد ۴ فناوری را به عنوان فناوری های پیشران حوزه اقتصاد دیجیتال در نظر گرفتیم تا بتوانیم با توسعه آنها کاری کنیم که این زیست بوم موتور پیشران کل کشور شود.
وی ادامه داد: این چهار فناوری شامل «هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیا»، «بلاکچین» و «هوشمندسازی صنایع» می شود. چرا که اولویت های ما به عنوان پیشران فناوری ها، می تواند به توسعه اقتصاد دیجیتال کمک کند.
مسول کارگروه ترویج ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال در خصوص خدماتی که برای اجزای اکوسیستم فناوری در این حوزه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در حوزه استارتاپ ها و شتابدهنده ها یکی از چالش های این حوزه فهم نیازهای زیست بوم و آگاهی از محصولات استارتاپی که در خارج از کشور و بازارهای بین المللی عرضه شده و توانسته اند حجم قابل قبولی از بازار را کسب کنند، است.
وی گفت: در این خصوص ستاد سلسله گزارشاتی از تجربه کشورهای مختلف و فعالیت استارتاپ هایی که توانسته اند محصول و خدماتی را عرضه کنند را به صورت سالانه تهیه و در اختیار کل اکوسیستم قرار میدهد.
وی در خصوص شتابدهنده ها نیز گفت: ستاد از شتابدهنده هایی که از استارتاپها و شرکتهای فعال در چهار حوزه مورد نظرحمایت میکنند در قالب تفاهم نامه هایی حمایت می کند به این صورت که بخشی از هزینه های استارتاپ را ستاد پشتیبانی می کند تا شتابدهنده ها بتوانند ایده ها را در این حوزه توسعه دهند، در حال حاضر ۲۰ تا۳۰ شتابدهنده در این حوزه با ستاد تفاهم نامه دارند.
وی گفت : از سوی دیگر شرکت های دانشبنیان و نوپایی در این حوزه فعال هستند که به محصول مبتنی بر فناوری ها رسیدند، بزرگترین چالش آن ها توسعه محصول، توسعه بازار و تامین مالی تحقیق و توسعه در جهت بهبود محصول فناورانه خود است، ستاد به این شرکت ها در زمینه توسعه بازار کمک می کند.
ذیقیمت ادامه داد: ستاد در این زمینه به شرکتها کمک میکند تا سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی که می توانند مخاطب محصول فناورانه آنها باشند را شناسایی کند و شرکت ها بتوانند باآنها ارتباط برقرار کرده و محصول خود را به فروش برسانند. تفاهمنامههای سه جانبهای بین نهادهای دولتی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و شرکتها منعقد شده است، تا اینکه محصولات منطبق با نیاز واقعی بهرهبردار توسعه داده شود.
ذیقیمت در خصوص تامین مالی تحقیق و توسعه و توسعه فناوری این شرکت ها نیز به عنوان بخش دیگری از خدمات ستاد گفت: ستاد طرحهای مبتنی بر توسعه محصول را شناسایی و با قرار دادن تسهیلات کم بهره به شرکتها به کاهش ریسک توسعه فناوری در شرکت ها کمک می کند.
وی ادامه داد: همچنین ستاد به نهادها وارگانهای دولتی در خصوص فهم درست استفاده از این فناوریها کمک میکند، تا بتوانند نیازهایی که از طریق این فناوری ها مرتفع میشود را به درستی بشناسند و ستاد نهادها را با شرکتهای دانش بنیان که میتوانم نیاز آنها را برطرف کنم مرتبط میسازد.
ذیقیمت اظهار کرد: ستاد همچنین در جهت توسعه برخی از این فناوری ها در کشور به عنوان تسهیلگر ورود کرده و ریسک کامل سرمایه گذاری در این حوزه ها را می پذیرد و به شرکت های دانش بنیان جهت تحقیق و توسعه این محصولات کمک می کند. در همین راستا تفاهمنامههای سه جانبهای بین نهادهای دولتی که اعلام نیاز کردهاند، شرکتهای دانش بنیان و معاونت علمی منعقد میشود.
نمایشگاه الکامپ در عرصه طراحی، ساخت و تولید و پشتیبانی از محصولات، خدمات، محتوی و راهکارهای صنایع الکترونیک، کامپیوتر و دیجیتال در اقتصاد ایران و بزرگترین رویداد فناوری کشور است. الکامپ همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار می شود.
این نمایشگاه 4 تا 7 تیرماه 1402 در نمایشگاه بینالمللی پذیرای علاقهمندان است.
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری
#31
Send to friends